kundvagn e-handel

Hur man får fler e-handels-kunder att fullfölja köpet!

I dag är siffran för de som lämna sin varukorg i kassa och aldrig checkar ut nästa 80%. Det betyder att 4 av 5 anser det ej värt att verkligen avsluta affären.

Inte för att det är riktigt jämförbart men tänk tanken att lika många, i en fysisk butik, skulle lägga upp det de handlat hos kassören i kassan och sedan bara rycka på axlarna och gå därifrån!

Eller om kunden har massor med möjligheter att betala men butiken inte accepterar några av dessa. Vad händer då?

Med våra tankar i denna artikel, tror vi att du som e-handlare har stora möjligheter att minska antalet ”avhoppare”.

Här följer sju olika mycket vanliga anledningar till att kunder lämnar e-butiken innan köpet är fullföljt. Samt förslag på förbättringar.

  1. Öka förtroendet

Vi har visserligen blivit bättre på att känna igen de värsta varianterna av skumma mejl och lurendrejar-sajter men tyvärr har bedragarna blivit skickligare och skickligare. Därför är det begripligt att besökare i e-butiker är vaksamma på bluffar.

För att bygga upp tilliten hos kunderna, är det viktigt att signalera trovärdighet. Det säkraste är att använda så kallade förtroende-symboler. Vi menar att det är obligatoriskt att skaffa sådan från erkända märken som till exempel trygg e-handel.se, VeriSign eller VISA.

SSL-certifikat

När man kommer till en sida där länken börjar med HTTPS i stället för http finns det ett SSL Certifikat. Det innebär att man har krypterat trafiken och data som skickat till och från webbplatsen. Eftersom det då inte går att läsa av till exempel kontokortsnummer etc. ökar butikens trovärdighet avsevärt.

Numera ser också användaren detta som ett grönt hänglås eller liknande i sin webbläsare och är vanligtvis väldigt medveten om vad det innebär. Genom denna enkla åtgärd ökar konverteringen med närmare 15% enligt gjorda undersökningar.

Tydliga kontaktytor

Att inte tala om vem man är som handlare är oförsvarligt. Man bör absolut uppge Sitt företagsnamn, adress samt i förekommande fall organisationsnummer. Självklart inte bara en e-postadress utan även ett telefonnummer dit besökarna kan vända sig med frågor.

Tydliga svar på vanliga frågor

Att man tydligt förklarar returregler, fraktbestämmelser och hur man ska gå tillväga om man skulle vilja ångra sitt köp skapar också förtroende för butiken.

Produkt- och butiks recensioner

Att andra har gett butiken en god recension ör mycket bra. Vår rekommendation är att använda sig av etablerade ratingfunktioner som trustpilot

  1. Behåll kundens fokus

Visserligen är dagens köpare bra på multitasking – Sitta framför teven, kolla sociala mediekanaler i mobilen och köpa något via e-handel på läsplattan samtidigt.

Men det är ingen ursäkt för att distrahera utcheckningsprocessen med onödiga erbjudande och möjligheter att skriva upp sig på e-postlistor eller annat. Sådana funktioner och erbjudanden måste ske före eller efter själva utcheckningen. Annars finns alltid risken att din kund tappar fokus och istället för att checka ut och betala för sig skriver upp sig på ett erbjudande om att bli VIP-medlem eller nått annat som du presenterat.

  1. Det ska vara enkelt att navigera

Det är säkert enkelt att navigera och söka sig fram till det man letar efter på på din e-handels-site. Men hur är det med kassan? Är det lika enkelt där?

Få steg

Kassasidan ska så klart vara lika enkel att navigera. Är det flera steg som man måste passera igenom, så rekommenderar vi att man har s.k. brödsmulor för att användare ska veta exakt var han eller hon befinner sig i processen.

För att minska eventuell frustration, ska utcheckningen inte vara i fler än maximalt tre steg och gärna kortare! Korta steg här stoppar kunder från att hoppa av mitt i köpprocessen.

Tillbaka-knappen

Glöm inte den superviktiga tillbaka-knappen i kassan. Det finns de som menar att den i sig riskerar att skapa avbrott hos kunder. Detta tror inte vi. Istället är det en service åt alla de som kanske måste korrigera sitt val av produkt på något sätt eller behöver lägg till något eller ändra i sin leveransadress. Bra navigation här, gör att det också blir lätt att komma tillbaka till kassan och betala.

Begär endast nödvändig information

Be bara kunden att fylla i sådant som är nödvändigt för betalning och leverans. Förenkla dina formulär så mycket det går och ordna så att din kund bara behöver fylla i sina uppgifter en gång.

  1. Låt det gå fort

Förutom att ha få steg i kassan, så kan man snabba upp annat också.

Självklart, ska hela shoppingupplevelsen vara snabb. Det innebär snabba laddningstider och kvicka sökfunktioner. Vi hjälper dig gärna att testa din e-handelsplats prestanda.

Som en bonus, så räknas prestanda numera som en viktig parameter för Googles rankning av webbsidor.

Små förbättringar i kundupplevelsen som att ordna så att formulär fylls i automatiskt och att eventuella rabatter automatiskt presenteras fylls i, hjälper din besökare att fatta och genomföra sitt köpbeslut

Gäst-utcheckning

Att slippa registrera sig och öppna ett konto är avgörande för konverteringen. Priset är kanske missad marknadsföringsinformation men statistik visar upp till 25 % av övergivna kundvagnar beror på att det inte funnits möjlighet att betala utan att först registrera sig.

Dessutom, en nöjd kund kommer lättare tillbaka och är då mer benägen att öppna ett konto.

  1. Spara i önskelistan

Att kunna spara det man titta på i en önskelista är ett av de bästa sätten att få kunder som tillfälligt lämnat butiken, att till sist fullfölja sitt köp.

  1. Acceptera alla betalningsmetoder

Det kan låta enkelt att nöjas sig med en betalningsfunktion. Tex Klarna som både är bra och heltäckande. Men av olika skäl kan besökaren ha sina egna preferenser. Någon kanske har ett PayPal-konto fyllt med pengar som man vill handla för. Någon annan känner sig tryggare med att betala direkt med sitt kort.

Kort och gott, erbjud flera olika betalningsalternativ från flera olika leverantörer.

  1. Visa upp fraktkostnader tidigt

Här går åsikterna isär, men vi menar att det uppfattas som ärligare att redan tidigt presentera vad det kostar att få varorna man köper till sig. Att lägga på frakten. Speciellt om den är en procentuellt stor del av kostnaden först i sista steget kan göra kunden irriterad och få hen att avstå från att handla. Att i stället vara tydlig med vad det kostar och kanske erbjuda alternativ, som fri frakt över ett visst köpbelopp kan till och med ha en positiv effekt och generera lite större affärer.

Närmare 30 av de som lämnat en varukorg i kassan uppger i undersökningar som gjorts, att det beror på irritation över fraktkostnaden och att man inte fått information om det i tid.

Till sist

Investera i att förbättra kassa-upplevelsen, det betalar sig!

Självklart hanterar Magento alla funktioner som vi beskriver i texten.