NYHETER OCH UPPDRAG

Med e-handel är det detaljerna som räknas. Små förändringar av en sida, att ta bort ett steg i utcheckningen eller att förenkla processen att skriva ut fraktsedlar kan ha en synnerligen stor påverkan på hur din kund upplever sajt-besöket.

Magentos senaste programvaru-uppdatering innehåller nya funktioner och förbättringar som hjälper dig att få detaljerna rätt. Förbättringar av produkt-hanteringen tar bort irritationer för både din kund och för dig som affärsägare, allt för en snabbare och lönsammare e-handel.

Ny betalningsfunktion

En hel uppsättning av nya funktioner för PayPal ger möjligheter att streamlina köpet och affärsprocessen.

Förbättringarna gör att du kan:

  • Förbättra konverteringsgraden genom att tillåta dina kunder att spara sitt PayPal-konto som en förinställd betalningsmetod. Detta betyder att de kan hoppa över inmatning av PayPal ID och lösenord när det är dags att checka ut.
  • Öka försäljningen genom att tillåta oregistrerade kunder att återkomma och göra nya beställningar utan att behöva mata in kreditkortsnummer. Du som handlare kan nu föreslå den sist använda betalningsmetoden vid en gäst-utcheckning.

Prestanda- och funktions-förbättringar

Förutom de nya betalfunktionerna så innehåller denna uppdatering av Magento 2 förbättringar av prestanda och kvalitet på flera områden. Till exempel så har SQL media frågor optimerats för att snabba upp ”framsidan” av shopen. Att administrera konfigurerbara produkter med hundratals varianter i Admin-delen är också mycket snabbare att göra nu. Att skapa ett rutnät av varianter eller att spara en lista med produkt-varianter tar bara sekunder att göra idag.

Förbättringar har också gjorts för administration av konfigurerbara produkter, CSV filer, import och export och dessutom uppgraderingsprocessen från Magento 2.0.x till 2.1.x när multipla databaser används. En komplett lista med fixar och förbättringar hittar du här: release notes.

Det finns några enkla sätt att få fler prenumeranter till din e-handel

När satte du dig senast ner och funderade över hur bra din email-marknadsföring egentligen är? Om det var länge sedan, så är det nog dags igen! För troligtvis har det hänt en hel del sedan sist och genom att gör några enkla åtgärder så kanske du kan öka inflödet av prenumeranter rejält.

  1. Call to Action

Hur ser det ut idag på din webbplats? Har du en ruta där det helt enkelt står ”prenumerera” eller nått liknande? Det är inte tillräckligt bra och ger inte din kund en klar idé av vad man vinner på att anmäla sig och uppge sin e-post adress. För att det ska vara bra krävs focus på din site och att det verkligen ger kunden nått.

Om det går, gör en interaktiv knapp. Det kan vara att den bara byter färg från rött till grönt för att förstärka själva drivet mot call to action.

Du kan också jobba med budskap på knappen som ändras. – Till exempel från ”vad får jag för om jag börjar prenumerera” till ”fina erbjudanden och spännande fakta” när man hovrar över knappen.

effektiv e-postmarknadsföring

  1. Var lockande

Du bör vara alldeles klar med vad användaren verkligen vinner när han eller hon lämnar sin e-post adress. Kommer de att få fantastiska erbjudanden? Ett fint välbehövligt innehåll, Dagliga tips och trix eller? Berätta detta för dem!

  1. Gör processen snabb och enkel

Vem vill ödsla timmar på att fylla i ett webbformulär bara för att kunna få ett erbjudanden någon gång i framtiden?

Om du frågar efter förnamn, efternamn, e-post, telefon, adress, postnummer, postadress, intressen med mera med mera, så tröttnar din tänkta prenumerant troligtvis. Nöj dig därför med bara e-postadressen!

Har de bara börjat prenumerera, kan du alltid be om fler uppgifter längre fram.

  1. Bra innehåll delas

Det är troligare att man delar med sig av bra och relevant innehåll. Därför är det viktigt att din e-post marknadsföring är relevant för mottagaren. Lägg alltså mycket tid på att tänka efter vad dina prenumeranter verkligen vill ha för slags information och försök sedan skriva på ett bra och lättillgängligt sätt.

Informationen måste också vara enkel att dela. Därför måste du så klart ha tydliga dela-knappar. Placera dem också i mejlet så att man inte behöver leta efter dem i onödan.

  1. Gör prenumerera-knappen synlig hela tiden

Genom att försäkra dig om att din prenumerationsknapp alltid är tillgänglig, gör du det också mycket enklare för människor att anmäla sig

En bra idé kan vara att ha prenumerationsfältet i ett sidofält på alla sidor. Väl synligt och alltid tillgängligt.

  1. Välkomst-erbjudande till nya prenumeranter.

Att erbjudande som man bara kan få ta del av när man anmält sig som prenumerant är förstås frestande. Genom att ge till exempel 20% rabatt på nästa köp om man väljer att prenumerera kan vara precis det som behövs för att få folka att vilja lämna ifrån sig sina uppgifter

Det finna alltså massor med bra sätt att fylla på antalet prenumeranter från din webbplats. De flesta kräver väldigt lite av dig som sajtägare och kostar så gott som ingenting att implementera.

Små ändringar kan ge stora ökningar av prenumerationsvolymerna. Vem vet!

Nu är nästa generation av den digitala handelsplattformen Magento äntligen släppt på marknaden. Magento bygger på öppen källkod. Denna nya plattformen ger varumärken, återförsäljare och företag inom B2C och B2B styrkan att på ett kostnadseffektivt sätt leverera i omni-kanalen. Läs mer

Ett glädjande besked till alla E-handlare är att det nu står klart att Klarna integrerar Swish i sin kassalösning Klarna Checkout.

Enligt en pressrelease från Klarna, så säger bolagets VD Sebastian Siemiatkowski, att integrationen med Swish kommer att rullas ut inom kort och att man är glad att äntligen kunna integrerad den i Klarna-kassan.

– En av de stora fördelarna med Klarnas kassalösning är just att man kan lägga till de lokala betalmetoder som användarna vill ha i respektive land.

Klarna Checkout är en integrerad betalningslösning som är gjord för att maximera konvertering i butiken.

Användaren kan betala med alla vanliga betalsätt. Genom att separera köpet från betalningen blir det enklare att handla, vilket leder till att fler handlar.

Vilken betalningsmetod användaren än väljer, så täcks den av Klarnas köparskydd, vilket innebär att användaren antingen får varan eller pengarna tillbaka. En av de stora fördelarna är enligt Klarna att köp som betalas med Swish omfattas också av köparskyddet.

Det betyder att det blir lika säkert för användaren att swisha som att betala i efterhand med faktura.