e handelstrender 2017

Trender i e-handeln 2017- Omnichannel mm

Med en ökande försäljning på nätet som är på väg att, till stora delar, ta över den traditionella handeln, är det knappast orimligt att anta att e-handen kommer att dominera även under 2017.

På Redkite AB har vi förmånen att på daglig basis få arbeta med handlare och grossister från en mängd olika industrier. De säljer sina produkter i en mängd olika kanaler. Allt från egna ehandelsplatser till egna butiker eller via återförsäljare. Genom att komma nära dem, kan vi också förstå vad som är på väg in och vad som är på väg ut i branschen. Därför vågar vi oss här på en egen trendspaning för 2017.

När man genomför en analys av e-handlares prestanda genom att titta på antal processade order, bruttovärdet av handlade varor och det genomsnittliga ordervärdet i alla försäljningskanaler så kan man ana följande trender.

Det genomsnittliga ordervärdet kommer att fortsätta att falla.

För 2016, har undersökningar visar att det genomsnittliga ordervärdet hos e-handlare sjunkit. Varför detta har skett är för tidigt att uttala sig säkert om, men några möjligheter kan vara:

  • Handlare lämnar större och större rabatter för att attrahera nya köpare. Exempelvis på detta är Black Friday-fenomentet som har växt stor det senaste året.
  • Konsumenter gör fler köp men beställer färre antal varor per order vilket skulle resultera i ett minskat genomsnittligt ordervärde.
  • Konkurrensen mellan E-handlare ökar och kunder söker hela tiden handla där det är billigast och sprider därmed ut sina inköp hos fler handlare.

Vi vågar förutspå att för 2017, det genomsnittliga ordervärdet kommer fortsätta att bli mindre. Detta som det också hela tiden blir enklare att komma igång med e-handel och fler och fler butiker öppnas och därmed påverkar konkurrensen.

Fler handlare kommer att tänka omnichannel.

Det verkar som det blir viktigare och viktigare för e-handlare att omfatta begreppet omnichannel eller omnikanal. Det blir ett viktigt konkurrensmedel, att med en förbättrad kundupplevelse, kunna upprätthålla ett något högre pris än konkurrenterna.

Statistik visar också att omnikanal-köpare tenderar att spendera för lite mer (ca 4%) när de besöker den fysiska butiken och ca 10% mer när de handlar i företagets nät-butik.

Så om vi kan visa att köpare både handlar mer och dessutom är mer trogen i en omnikanal-miljö, varför ska inte handlaren satsa på konceptet fullt ut?

En majoritet av drakarna inom konsumenthandeln erbjuder idag sina kunder en konsistent och sammansatt kundupplevelse I alla försäljnings- och kommunikationskanaler. Dessutom anar vi mer och mer av ”klicka & hämta”. Alltså beställ på nätet och hämta direkt i butik. Ofta toppat med avancerade lojalitetsprogram som går att utnyttja i alla försäljningskanaler. Ännu har dock inte de lite mindre handlarna fullt ut tagit till sig av konceptet. Men vi tror att det är hög tid att sätta fart och se vad det finns för möjligheter med omnikanal-idén.

Vi vågar förutspå att i år blir året då omnichannel tar över och de handlare som hänger på trenden och är tidigt ute, också blir årets ehandels-vinnare.

Magento kommer fortsätta ta marknadsandelar

Magento är ju med sina knappa 25% av marknaden redan ett av värdens mest använda plattformar för avancerad e-handel. Med introduktionen av Magento 2 för ca ett år sedan har Magento tydligt visat att man vill hänga med in i den spännande framtiden.

Programmet är idag helt stabilt och utvecklare över hela världen jobbar både med att implementera plattformen hos kunder och med att ta fram eller uppdatera plugin-funktioner för att kunna lösa alla upptänkliga funktioner i deras kunders e-shoppar.

Med den mer logiska uppbyggnaden, sin ännu mer utökade flexibilitet och de avsevärt ökade prestanda som plattformen nu erbjuder, så är det också helt rätt verktyg för att svara upp på de utmaningar som möter alla e-handlare under 2017.