Lär dig hur du får en bättre webb och e-handel och når längre som handlare

I dag är siffran för de som lämna sin varukorg i kassa och aldrig checkar ut nästa 80%. Det betyder att 4 av 5 anser det ej värt att verkligen avsluta affären.

Inte för att det är riktigt jämförbart men tänk tanken att lika många, i en fysisk butik, skulle lägga upp det de handlat hos kassören i kassan och sedan bara rycka på axlarna och gå därifrån!

Eller om kunden har massor med möjligheter att betala men butiken inte accepterar några av dessa. Vad händer då?

Med våra tankar i denna artikel, tror vi att du som e-handlare har stora möjligheter att minska antalet ”avhoppare”.

Här följer sju olika mycket vanliga anledningar till att kunder lämnar e-butiken innan köpet är fullföljt. Samt förslag på förbättringar.

  1. Öka förtroendet

Vi har visserligen blivit bättre på att känna igen de värsta varianterna av skumma mejl och lurendrejar-sajter men tyvärr har bedragarna blivit skickligare och skickligare. Därför är det begripligt att besökare i e-butiker är vaksamma på bluffar.

För att bygga upp tilliten hos kunderna, är det viktigt att signalera trovärdighet. Det säkraste är att använda så kallade förtroende-symboler. Vi menar att det är obligatoriskt att skaffa sådan från erkända märken som till exempel trygg e-handel.se, VeriSign eller VISA.

SSL-certifikat

När man kommer till en sida där länken börjar med HTTPS i stället för http finns det ett SSL Certifikat. Det innebär att man har krypterat trafiken och data som skickat till och från webbplatsen. Eftersom det då inte går att läsa av till exempel kontokortsnummer etc. ökar butikens trovärdighet avsevärt.

Numera ser också användaren detta som ett grönt hänglås eller liknande i sin webbläsare och är vanligtvis väldigt medveten om vad det innebär. Genom denna enkla åtgärd ökar konverteringen med närmare 15% enligt gjorda undersökningar.

Tydliga kontaktytor

Att inte tala om vem man är som handlare är oförsvarligt. Man bör absolut uppge Sitt företagsnamn, adress samt i förekommande fall organisationsnummer. Självklart inte bara en e-postadress utan även ett telefonnummer dit besökarna kan vända sig med frågor.

Tydliga svar på vanliga frågor

Att man tydligt förklarar returregler, fraktbestämmelser och hur man ska gå tillväga om man skulle vilja ångra sitt köp skapar också förtroende för butiken.

Produkt- och butiks recensioner

Att andra har gett butiken en god recension ör mycket bra. Vår rekommendation är att använda sig av etablerade ratingfunktioner som trustpilot

  1. Behåll kundens fokus

Visserligen är dagens köpare bra på multitasking – Sitta framför teven, kolla sociala mediekanaler i mobilen och köpa något via e-handel på läsplattan samtidigt.

Men det är ingen ursäkt för att distrahera utcheckningsprocessen med onödiga erbjudande och möjligheter att skriva upp sig på e-postlistor eller annat. Sådana funktioner och erbjudanden måste ske före eller efter själva utcheckningen. Annars finns alltid risken att din kund tappar fokus och istället för att checka ut och betala för sig skriver upp sig på ett erbjudande om att bli VIP-medlem eller nått annat som du presenterat.

  1. Det ska vara enkelt att navigera

Det är säkert enkelt att navigera och söka sig fram till det man letar efter på på din e-handels-site. Men hur är det med kassan? Är det lika enkelt där?

Få steg

Kassasidan ska så klart vara lika enkel att navigera. Är det flera steg som man måste passera igenom, så rekommenderar vi att man har s.k. brödsmulor för att användare ska veta exakt var han eller hon befinner sig i processen.

För att minska eventuell frustration, ska utcheckningen inte vara i fler än maximalt tre steg och gärna kortare! Korta steg här stoppar kunder från att hoppa av mitt i köpprocessen.

Tillbaka-knappen

Glöm inte den superviktiga tillbaka-knappen i kassan. Det finns de som menar att den i sig riskerar att skapa avbrott hos kunder. Detta tror inte vi. Istället är det en service åt alla de som kanske måste korrigera sitt val av produkt på något sätt eller behöver lägg till något eller ändra i sin leveransadress. Bra navigation här, gör att det också blir lätt att komma tillbaka till kassan och betala.

Begär endast nödvändig information

Be bara kunden att fylla i sådant som är nödvändigt för betalning och leverans. Förenkla dina formulär så mycket det går och ordna så att din kund bara behöver fylla i sina uppgifter en gång.

  1. Låt det gå fort

Förutom att ha få steg i kassan, så kan man snabba upp annat också.

Självklart, ska hela shoppingupplevelsen vara snabb. Det innebär snabba laddningstider och kvicka sökfunktioner. Vi hjälper dig gärna att testa din e-handelsplats prestanda.

Som en bonus, så räknas prestanda numera som en viktig parameter för Googles rankning av webbsidor.

Små förbättringar i kundupplevelsen som att ordna så att formulär fylls i automatiskt och att eventuella rabatter automatiskt presenteras fylls i, hjälper din besökare att fatta och genomföra sitt köpbeslut

Gäst-utcheckning

Att slippa registrera sig och öppna ett konto är avgörande för konverteringen. Priset är kanske missad marknadsföringsinformation men statistik visar upp till 25 % av övergivna kundvagnar beror på att det inte funnits möjlighet att betala utan att först registrera sig.

Dessutom, en nöjd kund kommer lättare tillbaka och är då mer benägen att öppna ett konto.

  1. Spara i önskelistan

Att kunna spara det man titta på i en önskelista är ett av de bästa sätten att få kunder som tillfälligt lämnat butiken, att till sist fullfölja sitt köp.

  1. Acceptera alla betalningsmetoder

Det kan låta enkelt att nöjas sig med en betalningsfunktion. Tex Klarna som både är bra och heltäckande. Men av olika skäl kan besökaren ha sina egna preferenser. Någon kanske har ett PayPal-konto fyllt med pengar som man vill handla för. Någon annan känner sig tryggare med att betala direkt med sitt kort.

Kort och gott, erbjud flera olika betalningsalternativ från flera olika leverantörer.

  1. Visa upp fraktkostnader tidigt

Här går åsikterna isär, men vi menar att det uppfattas som ärligare att redan tidigt presentera vad det kostar att få varorna man köper till sig. Att lägga på frakten. Speciellt om den är en procentuellt stor del av kostnaden först i sista steget kan göra kunden irriterad och få hen att avstå från att handla. Att i stället vara tydlig med vad det kostar och kanske erbjuda alternativ, som fri frakt över ett visst köpbelopp kan till och med ha en positiv effekt och generera lite större affärer.

Närmare 30 av de som lämnat en varukorg i kassan uppger i undersökningar som gjorts, att det beror på irritation över fraktkostnaden och att man inte fått information om det i tid.

Läs våra nya inlägg om förbättrad e-handel med Responsiv Design, SEO och funktionalitet i WooCommerce och Magento.

Till sist

Investera i att förbättra kassa-upplevelsen, det betalar sig!

Med en ökande försäljning på nätet som är på väg att, till stora delar, ta över den traditionella handeln, är det knappast orimligt att anta att e-handen kommer att dominera även under 2017.

På Redkite AB har vi förmånen att på daglig basis få arbeta med handlare och grossister från en mängd olika industrier. De säljer sina produkter i en mängd olika kanaler. Allt från egna ehandelsplatser till egna butiker eller via återförsäljare. Genom att komma nära dem, kan vi också förstå vad som är på väg in och vad som är på väg ut i branschen. Därför vågar vi oss här på en egen trendspaning för 2017.

När man genomför en analys av e-handlares prestanda genom att titta på antal processade order, bruttovärdet av handlade varor och det genomsnittliga ordervärdet i alla försäljningskanaler så kan man ana följande trender.

Det genomsnittliga ordervärdet kommer att fortsätta att falla.

För 2016, har undersökningar visar att det genomsnittliga ordervärdet hos e-handlare sjunkit. Varför detta har skett är för tidigt att uttala sig säkert om, men några möjligheter kan vara:

  • Handlare lämnar större och större rabatter för att attrahera nya köpare. Exempelvis på detta är Black Friday-fenomentet som har växt stor det senaste året.
  • Konsumenter gör fler köp men beställer färre antal varor per order vilket skulle resultera i ett minskat genomsnittligt ordervärde.
  • Konkurrensen mellan E-handlare ökar och kunder söker hela tiden handla där det är billigast och sprider därmed ut sina inköp hos fler handlare.

Vi vågar förutspå att för 2017, det genomsnittliga ordervärdet kommer fortsätta att bli mindre. Detta som det också hela tiden blir enklare att komma igång med e-handel och fler och fler butiker öppnas och därmed påverkar konkurrensen.

Läs senaste nyheterna från oss!

Fler handlare kommer att tänka omnichannel.

Det verkar som det blir viktigare och viktigare för e-handlare att omfatta begreppet omnichannel eller omnikanal. Det blir ett viktigt konkurrensmedel, att med en förbättrad kundupplevelse, kunna upprätthålla ett något högre pris än konkurrenterna.

Statistik visar också att omnikanal-köpare tenderar att spendera för lite mer (ca 4%) när de besöker den fysiska butiken och ca 10% mer när de handlar i företagets nät-butik.

Så om vi kan visa att köpare både handlar mer och dessutom är mer trogen i en omnikanal-miljö, varför ska inte handlaren satsa på konceptet fullt ut?

En majoritet av drakarna inom konsumenthandeln erbjuder idag sina kunder en konsistent och sammansatt kundupplevelse I alla försäljnings- och kommunikationskanaler. Dessutom anar vi mer och mer av ”klicka & hämta”. Alltså beställ på nätet och hämta direkt i butik. Ofta toppat med avancerade lojalitetsprogram som går att utnyttja i alla försäljningskanaler. Ännu har dock inte de lite mindre handlarna fullt ut tagit till sig av konceptet. Men vi tror att det är hög tid att sätta fart och se vad det finns för möjligheter med omnikanal-idén.

Vi vågar förutspå att i år blir året då omnichannel tar över och de handlare som hänger på trenden och är tidigt ute, också blir årets ehandels-vinnare.

Läs mer om SEO, responsiv design och bättre e-handel.

Magento kommer fortsätta ta marknadsandelar

Magento är ju med sina knappa 25% av marknaden redan ett av värdens mest använda plattformar för avancerad e-handel. Med introduktionen av Magento 2 för ca ett år sedan har Magento tydligt visat att man vill hänga med in i den spännande framtiden.

Programmet är idag helt stabilt och utvecklare över hela världen jobbar både med att implementera plattformen hos kunder och med att ta fram eller uppdatera plugin-funktioner för att kunna lösa alla upptänkliga funktioner i deras kunders e-shoppar.

Med den mer logiska uppbyggnaden, sin ännu mer utökade flexibilitet och de avsevärt ökade prestanda som plattformen nu erbjuder, så är det också helt rätt verktyg för att svara upp på de utmaningar som möter alla e-handlare under 2017.

Ska man verkligen basera hela sin upphandling av ett nytt e-handelssystem på en traditionell kravspecifikation. Vi tror inte det!

Väldigt ofta så börjar en upphandling av ett nytt e-handelssystem med att en formaliserad kravspecifikation tas fram. Det är mycket vanligt att man i den, helt enkelt listar efterfrågade funktioner i långa rader. Syftet med det är förstås att försäkra sig om att det valda systemet verkligen klarar att levererar alla de funktioner, ofta på detaljnivå, som man anser sig vara i behov av.

Nackdelen men metoden är, om man stannar med att bara begära en kravspecifikation, att det ofta blir väldigt svårt att jämföra de olika offerterna och vad som verkligen kommer att levereras och hur.

Det är självklart viktigt att veta vilka grundkrav man ställer och vilka grundbehov som måste vara uppfyllda när man går ut med sin offertförfrågan. Men frågar man bara efter funktion – ja eller nej – så får man inte veta någonting om hur den specifika funktionen ska lösas. Det kan ju skilja väldigt mycket från produkt till produkt och från leverantör till leverantör. Någon produkt kanske har funktionen som standard medan en annan kräver tilläggsanpassning eller komplement med specialmoduler. Någon leverantör anser sig kunna bygga detta men saknar erfarenhet från det specifika området medan andra har både branschvana från er bransch och kanske har implementerat samma funktionalitet hos andra kunder tidigare.

Det är alltså vanligt att kravspecifikationen begränsar sig till att analysera själva produkten och inte lika noga följer upp det konsultbolag som ska göra implementationen.

Stora prisskillnader kan förekomma trots att funktionssvaren är relativt lika. Orsaken till detta är att arbetssätt, metodik och lösningarna hos de olika leveranspartnerna kan variera väldigt mycket.

Vad man egentligen borde tagit reda på och kompletterat sin kravspecifikation med, är vilket arbetssätt och vilken metodik som leverantörerna tänkt sig. Det vill säga, låta dem berätta och i detalj förklara hur just de avser att lösa de aktuella behoven.

Så frågar man på fel sätt, kommer offerterna att visa vad det kostar och vilka krav som leverantörerna kan leva upp till. Vad ni inte får svar på är hur leverantörerna tänker sig att lösa uppgiften. För att få svar på den frågan så kommer många leverantörer att vilja göra en förstudie och ofta även en processkartläggning.

Behåll initiativet i upphandlingen genom att vara väl förberedd.

Vi rekommenderar ett annorlunda angreppssätt. Gör själva processkartläggningar på de processer som ska stödjas av systemet.

Ta också fram en lista på de kritiska framgångsfaktorer som är absoluta måsten för att projektet ska bli lyckat.

De kritiska framgångsfaktorerna är lättare att hålla fokus på innan och under ett projekt än en hel kravspecifikation. Detta är viktigt för alla parter. Såväl du som köpare som leverantör och inte minst för alla inblandade i projektet.

Att göra processkartläggningarna har dessutom den goda egenskapen att det tvingar er organisation att tänka efter hur ni arbetar idag och hur ni vill arbeta framåt. Se därför till att arbeta i en process där begränsningarna i ert nuvarande system inte sätter gränserna för era val. Har ni inte kompetensen att själva göra processkartläggningar så köp in den, det är väl investerade pengar!

När ni nu är riktigt väl förberedda och organisationen vet vilket systemstöd ni behöver för att lösa era arbetsprocesser är det dags att gå vidare.

Offertförfrågan för upphandling av e-handel ska innehålla

  1. En genomarbetad företagsbeskrivning med hårda data om organisationen.
  2. Vilka transaktionsvolymer har ni idag och vad kan man räkna med framåt.
  3. Vilka övriga system i organisationen ska e-handelsplattformen integrera mot.
  4. Tidsramar för projektet.
  5. Processkartläggning.
  6. Era kritiska framgångsfaktorer.

Förstår er leverantör er?

I offerten ni sedan får från leverantörerna ska ni även kräva att de visar hur de stödjer en av era mest centrala processer med en riktig workshop.

Det ger era beslutsfattare och tänkta projektgrupp ett mycket bra beslutsunderlag. Har leverantören uppfattat er nyckelprocess på ett riktigt sätt och har leverantörens personal ett sätt att arbeta som ni känner förtroende för? Att få de svaren tidigt i ett tidigt skede av en upphandling, sparar mycket tid för er egen organisation och ni sedan kan snabbt identifiera tänkbara leverantörer.

Workshopen sparar dessutom mycket tid i själva implementationen, då arbetslaget från från leverantören har börjat lära känna er och er organisation oh därigenom fått en grundläggande förståelse för vilka ni är, era unika behov och era framgångsfaktorer.

Intressant! . Nu vill jag ha mer information om vad man ska tänka på när man köper ett nytt ehandels-program.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Ett glädjande besked till alla E-handlare är att det nu står klart att Klarna integrerar Swish i sin kassalösning Klarna Checkout.

Enligt en pressrelease från Klarna, så säger bolagets VD Sebastian Siemiatkowski, att integrationen med Swish kommer att rullas ut inom kort och att man är glad att äntligen kunna integrerad den i Klarna-kassan.

– En av de stora fördelarna med Klarnas kassalösning är just att man kan lägga till de lokala betalmetoder som användarna vill ha i respektive land.

Klarna Checkout är en integrerad betalningslösning som är gjord för att maximera konvertering i butiken.

Användaren kan betala med alla vanliga betalsätt. Genom att separera köpet från betalningen blir det enklare att handla, vilket leder till att fler handlar.

Vilken betalningsmetod användaren än väljer, så täcks den av Klarnas köparskydd, vilket innebär att användaren antingen får varan eller pengarna tillbaka. En av de stora fördelarna är enligt Klarna att köp som betalas med Swish omfattas också av köparskyddet.

Det betyder att det blir lika säkert för användaren att swisha som att betala i efterhand med faktura.

Läs mer om att integrera affärssystem och betalningslösningar till WooCommerce här.