Dela
Modern optimering för sökmotorer innefattar långt mer än att synas för rätt sökord. I stället bygger det på relevans för det som användare söker efter. Det innebär att innehållet måste vara starkt och informativt tilltalande för den som skrivit relevanta söktermer och klickat sig vidare till er hemsida. Här är WooCommerce och Yoast som valbart SEO-plugin optimala verktyg att använda för att stärka sin SEO.
Googles tillvägagångssätt för att hela tiden erbjuda bättre sökresultat kan väldigt enkelt beskrivas enligt följande:
- Så kallade spiders eller crawlers söker sig genom webben och följer länkar.
- Dessa läser av innehållet bakom länkarna och sparar ned dem till ett index.
- Detta index blir sedan basen för information som publiceras i respons till söktermer i deras sökmotor.
Därefter rankas sidor och dess innehåll utifrån främst fyra faktorer:
- Hur snabb och responsiv sidan är.
- Vilken kvalité sidans innehåll har
- Hur strukturerad sidan är
- Antalet länkar till sidan från externa sidor
SEO med Yoast
Med kvalité syftar vi här främst på relevansen i innehållet. De som söker sig till er sida och stannar kvar, tycker uppenbarligen att innehållet är tilltalande. Det ser Google som en styrka och höjer rankingen. Har sidan istället en hög bounce rate, som innebär att många lämnar sidan kort efter att ha anlänt, försämras rankingen och åtgärder krävs.
WooCommerce blogg
Fokus ligger alltså på att hålla innehållet klart och tydligt, samt intressant för lämpade besökare. De som söker sig till er via Google, och klickar sig till sidan, ska uppskatta innehållet och stanna kvar för att läsa eller se mer. På så sätt blir effekten av SEO-arbete bättre och mer påtaglig över tiden.
Snippet & Metatag
SEO-verktyget Yoast, som kan kopplas till WooCommerce, sätter ett helhetsbetyg för varje inlägg som publiceras via WordPress och WooCommerce. Här vägs helhetsintrycket in. Till exempel visas hur relevant innehållet är sett till det ni faktiskt vill förmedla och synas för. Yoast ger även en visuell bild av hur er snippet och metatag dyker upp i Googles flöde. Snippet och metatag är text som omger er URL i Googles sökflöde och tydligare beskriver det ni vill förmedla.
Keyphrase för Google
Innan man påbörjar skrivandet, är det bra med en överblick och tydlig plan för inlägget. Optimalt är att inkludera en så kallad keyphrase i Yoasts verktyg. Denna summerar det man vill att inlägget ska belysa. Då läser verktyget av innehållet för att se om man tar upp relevanta nyckelord och fraser tillräckligt ofta.
Rubrikstrukur & länkning internt
Yoast ger även statistik och information om läsbarhet, antal länkar och rubrikstruktur. Detta är högst relevant för Google, som mer och mer väger in just läsbarheten i sin ranking. Eftersom innehållet ska vara tilltalande för läsarna och få fler att stanna kvar, är det viktigt att innehållet publiceras läsbart och grammatiskt korrekt.
Relevant och lättläst
Tidigare använda strategier som att klumpa samman relevanta sökord, för att hamna högt upp i Google-sökningar, är idag helt irrelevant. Så även spam av länkar. I stället bygger effektiv SEO på relevans och äkthet. Fokus bör alltså ligga på mänskligt producerade, högkvalitativa inlägg – relevanta för just er målgrupp.