Så ökar ni konverteringen för e-handel under 2023
E-handel är fenomenet på allas läppar just nu. Men innan du kan utnyttja dess fulla potential behöver vi klargöra några frågor. “Vad är konvertering för e-handel, och hur fungerar det?”. Det är viktigt att hålla isär begreppen konvertering och försäljning, de är inte synonymer. Konvertering innebär att en besökare t.ex. har registrerat sig på ett nyhetsbrev, lämnat uppgifter till ditt företag i utbyte mot hjälp, innehåll eller kunskap. I dagens internetbrus har du kort tid på dig att fånga den potentiella kundens uppmärksamhet och även om du lyckas göra det så är konkurrensen mördande. Vad kan du göra för att optimera din konvertering? Vad bör du undvika och vad är viktigast? Nedan har vi listat några av de viktigaste faktorerna för att lyckas bedriva framgångsrik konvertering:
Så många lämnar sidor som laddar långsamt
Enligt Google reserach är det viktigt att en sidas laddningstid inte överstiger 3 sekunder. Även om den inte gör det så finns det en 32% risk att användaren lämnar sidan ändå. Det är enormt viktigt att hela tiden bevaka en sidas hastighet och användarvänlighet. Behöver ni expertis kring hur en sida optimeras får ni gärna kontakta oss.
Tidsbrist är er vän
Ett effektivt sätt att locka användare till konvertering är att anspela på tidsbegränsning på ett erbjudande eller rädsla för att missa något. Detta kan vara i form av en pop up-ruta med möjlighet att anmäla sig till ett nyhetsbrev med ett meddelande som lyder något i stil med: “Missa inte våra nyheter eller utmärkta erbjudanden – skriv upp dig idag”.
Tydligare beskrivningar ger bättre konverteringar
Digital handel uppger att 28% av kunderna undviker köp på grund av bristen på gratis fraktalternativ. Andra problem kopplade till frakten är oro för att beställd vara ej ska levereras i tid eller att e-handeln inte uppger ett tydligt leveransdatum.
Lokalt språk stärker trovärdigheten
Trovärdigheten är helt central för att din potentiella kund ska trycka sig vidare på sidan och sedermera överväga ett köp. Enligt Shopify så kommer 65% av kunderna att föredra innehåll på sitt eget språk och hela 40% vägrar att handla från en butik om innehållet är på ett annat språk.
Majoriteten av köpen görs via mobilen
När tre av fyra kunder uppger att de utför sina köp online via mobilen så säger det också en del om var fokus bör ligga för att optimera konverteringen. Att bygga en e-handel som inte fungerar lika bra på en telefon är i princip lönlöst. Att bygga med stöd för responsivitet är A och O. Det finns många bra färdiga verktyg för att bygga responsivt, men vi kommer alltid rekommendera Headless för att kunna skräddarsy och uppnå horisontell skalbarhet med er affär. Kontakta oss så berättar vi mer.
Så speglas trenderna inom B2B e-handel under 2023
E-handel inom b2b befinner sig i en expansiv tillväxtfas och precis som med all annan försäljning så är det centralt att förstå kunden. Det finns en handfull olika sorters b2b-kunder däribland b2b2c, grossist, tillverkare eller distributör. Att inte nischa sig är ett stort misstag när det kommer till marknadsföring i allmänhet men även e-handel i synnerhet. När man har utkristalliserat sitt kundsegment, är viktigt att sökordsopimera för att den potentiella gruppen kunder ska hitta till e-handeln. Man vill sökordsoptimera produkttexter, titlar, brödtext och intern länkning – allt för att nå högre upp på Googles sökmotor och därför generera fler besökare.
Ribban för kundengagemang är redan hög då framtidens inköpare, d.v.s. dina framtida kunder, redan handlar på nätet i privatlivet och förväntar sig samma höga nivå på service, kunnande och effektivitet när det kommer till b2b. Att erbjuda en sömnlös kundresa är helt centralt och där kan det vara bra för kunden att kunna begära offert på vald kundkorg, ge större kunder möjlighet att få en samlingsfaktura eller erbjuda s.k. store credit.
Redkite är en fullservice webbyrå med god expertis inom såväl e-handel för b2b och b2c. Behöver ni vidareutveckla en befintlig affär, eller bygga något nytt från grunden – får ni gärna kontakta!