Mycket händer inom retail, somliga spår att den fysiska dagligvaruhandeln sakta går mot sin död, andra hävdar att vissa e-butiker minskar medan fysiska butiker inom vissa segment återigen tar mark. Under retailmässan i Kista pratade vi med flertalet aktörer som tagit del av ett växande och snabbföränderligt marknadsklimat.
Amazon – det eviga samtalsämnet
En del av samtalen handlade såklart om fokus på att försöka förstå kundens förändrade köpbeteende, deras förväntningar och förändrade kravställningar. Exempel som Amazon står som vanligt på agendan, när deras nya koncept Amazon Go nu rullas ut. Tanken är då att kunden ska kunna scanna sin telefon när de går in i en av Amazons butiker, för att sedan plocka vad de vill från hyllorna och lägga ned det i sin varukorg, för att sedan kunna gå ut från butiken utan att betala i kassan. Betalningen sker istället automatiskt, då hela butiken har installerade sensorer och kameror som känner av vad du tar och lägger ned i din varukorg, summa dras sedan från ditt Amazonkonto.
Augmented Reality
Under en presentation beskrevs även hur Sephora hade jobbat för att driva fler kunder till sina butiker, genom att skapa filter till kameran i kundernas telefoner, som kunderna kunde applicera på sig själva för att visualisera hur olika uppsättningar av smink skulle se ut på just dem.Det buzzword som ledde samtalen in på dessa banor var givetvis Augmented Reality, där interaktionen mellan kund och säljare blir långt mer vidsträckt. Har kan Sephora genom datoriserad simulering av hur en produkt skulle se ut, låta kunden prova när de inte ens är i butiken. Genom att kommunicera via en chat-bot, kan kunden sedan få förslag och kontinuerligt under en konversation i sin telefon, lägga till eller ta bort varor i sin varukorg.
Det hela framställs som väldigt smidigt och Sephora har sett en stor tillväxt, mycket tack vare ovan nämnda initiativet. Funktionaliteter som dessa, och liknande, är något som möjliggörs genom att använda Magento som plattform för din e-handel. Värdet i en plattform som ständigt uppdateras för att uppfylla kunders krav och önskemål är vidsträckt, och en pålitlig partner vid installation är avgörande. Vid frågor, eller intresse av mer information, får du gärna höra av dig till oss på Redkite.
Logistik – Service som konkurrensfördel
Mer än så diskuterades givetvis logistikfrågor, och värdet av att kunna erbjuda personlig service och kontinuerliga uppdateringar till kund vad gäller leveranstid. En stor portion fokus lades på problematiken i att lämna ifrån sig den personliga kontakten som köp i en fysisk butik ger, till att istället låta en budbilschaufför vara ansiktet utåt för ens produkt. Plötsligt blir det viktigt med serviceskolor och utbildning vad gäller kundbemötande även för chaufförerna. Detta växer fram som ännu en konkurrenskraft hos budfirmorna, där tidspress och kostnader redan är hårt ansatt.
Att kunna erbjuda kunder liveuppdateringar av var deras varor befinner sig är väldigt uppskattat, integrationen mellan logistikföretagets system och ditt eget e-handelssystem ska ske smärtfritt. Här bidrar vi på Redkite gärna med expertis, och ser till att du enkelt kan uppdatera kunden gällande när deras varor förväntas levereras.
Läs ett senare inlägg om lönsam e-handel här.