Steg-för-steg Guide: Så förbättrar du er hemsidas SEO
Grunderna för SEO
7 viktiga faktorer att ta i beaktning när ni vill öka trafik till er hemsida
Sökmotoroptimering (SEO) är bästa sättet att växa organiskt. Det tar mycket tid att bygga upp kraftfull SEO, men när det väl gjorts genererar det enormt värde.
SEO är komplext och tidskrävande. Vad som fungerar bäst ändras hela tiden, men grunderna är enkla att förstå. Det krävs inte mycket för att komma igång med SEO, och allt arbete betalar sig.
För att nå riktigt bra ranking på sökord med stor konkurrens krävs stora insatser, men med en bra strategi kan man relativt snabbt nå förbättrade resultat.
Riktigt kraftfull SEO byggs upp i flera steg.
Det finns flertalet starka verktyg på marknaden för att mäta hur en hemsidas SEO rankar i relation till konkurrenter. Genom dessa verktyg får man mycket insikt i vad man rankar för, men också vad man behöver förbättra.
Det kokar ned till ett fåtal steg med fokus på teknisk SEO och innehåll.
- Vi måste se till att sökmotorerna (google) kan se innehållet.
- Det sökmotorerna gör kallas för crawling – där en robot följer länkar och läser av innehållet på en hemsida.
- Vi måste besvara sökarens frågor.
- Innehållet måste vara relevant för det som sökaren efterfrågar. Desto mer relevant innehållet är, desto längre stannar besökarna.
- Optimera sökord och nyckelord.
- Texterna ska vara lättlästa och relevanta men måste också innehålla de viktiga nyckelorden tillräckligt ofta för att sökmotorerna ska förstå vilka ord vi helst vill ranka för.
- Stark användarupplevelse med snabb load-speed och visuellt välkomnande design.
- Vi vill att användarna ska trivas på vår hemsida, och att de ska stanna länge.
- Delningsbart innehåll som våra besökare och användare kan dela i sociala medier eller på andra webbplatser.
- Sökmotorerna känner av hur många externa webbplatser som pekar med länkar mot vår hemsida. Desto fler desto bättre och det stärker vår ranking avsevärt.
- Teknisk SEO i form av Titel, URL och description för att förbättra click-through.
- Titlar är avgörande för sökmotorerna för att de ska förstå vad sidan handlar om, och därefter kunna peka relevanta sökningar mot vår sida.
- Snippet och meta tag för att särskilja sig i googles resultat efter en sökning.
- Här vill vi ha med de viktigaste orden som våra användare kan tänkas söka på, och formulera oss så att de väljer vår länk framför alla konkurrenters.
Content för bättre SEO
Du har säkert hört och läst en hel del om SEO, vår tids kanske viktigaste ämne för ökad synlighet och trafik.
Search-engine-optimization, eller sökmotoroptimering, innebär att en hemsidas innehåll optimeras för sökmotorerna så att de på bästa sätt kan presentera hemsidans innehåll i sökresultaten.
Den viktigaste lärdomen att ta till sig inför påbörjat arbete med SEO är det faktum att sökmotorer ämnar ge användarna de bäst lämpade resultaten. De handlar alltså helt med användarna i fokus, och är inte alls lika lättlurade som de var i begynnelsen. Nu är fokus istället hur rätt innehållet är för den som söker, samt hur lätt det är att ta till sig.
Många använder till exempel Google för att söka ny information, söka efter produkter eller tjänster eller instruktioner. Det innebär att fler och fler skriver in hela frågor i sökfunktionen. Hur bygger man en hemsida? Hur skriver man bra för SEO på sin hemsida? Hur fungerar Google Analytics?
För att ranka högt upp för orden SEO, eller till exempel hela sökfrasen ovan, ska du alltså på bästa sätt förklara just vad SEO är och hur det används på bästa sätt. Enkelt ska du svara på sökarens fråga, och göra det bättre än alla dina konkurrenter.
Det gör att vem som helst inte kan gå in och bara vräka ur sig en mängd sökord eller brödtext och sedan förväntas hamna högst upp i Google eller de andra sökmotorernas resultat. Istället krävs det att texterna är såväl lätta att ta till sig, välskrivna och utan grammatiska fel. Det krävs givetvis också att de är korrekta och innehåller relevant fakta.
Det enklaste sättet för Google att ta reda på om texter och innehåll på en hemsida är relevant är att mäta besökstid. Med analysverktyget Google Analytics kan du själv se besökstid på olika sidor på er hemsida. Er målsättning bör vara att få besökarna att stanna längre och klicka sig vidare till andra delar av er hemsida, på så vis märker ni att det innehåll ni skapat är relevant för just er målgrupp.
I anslutning till det kommer dessa sidor att kontinuerligt rankas upp av Google och andra sökmotorer, som är måna om att presentera det bästa och mest relevanta innehållet i sitt resultat-fält.
För att besökare ska stanna länge och leta sig vidare är det viktigt med lättläst och tydligt språk, men också med en välarbetat och genomtänkt länkstruktur.
Interna och externa länkar
Er hemsida kommer inte bestå av en sida fullproppad med text, utan ni kommer på ett klart och tydligt sätt dela upp innehållet beroende på vart det hör hemma. För att underlätta för såväl användare som Google och övriga sökmotorer att hänga med, är det viktigt med en noggrant upprättad site-struktur.
En stor del av sökmotoroptimering innefattas av länkar som pekar användarna rätt, vi förespråkar därför en mycket noggrant utformad prototyp av er hemsida, som testas mot hur användare normalt beter sig, samt hur de kan tänkas röra sig på just er hemsida givet det innehåll ni vill presentera.
På så vis underlättar vi arbetet redan från grunden, och säkerställer att användar- och kundresan blir så bra och tydlig som möjligt. Det är bra för såväl användare som uppskattat av sökmotorer, och kommer driva bättre resultat i flera led.
Redkite är en fullservice webbyrå som gärna hjälper er med delar av, eller hela processen i att förbättra er digitala närvaro. Vi bistår gärna med såväl analys av er befintliga site som att prototypa fram en helt ny site och ta fram såväl copy som content.
Content writing – utformning av relevant och starkt innehåll för er hemsida
När man skriver content eller innehåll för en sida som ska indexeras av google är det viktigt att få in länkar och relevanta sökord. Utformningen av texten är därför väldigt viktig. Det spelar också stor roll hur länge användarna stannar på sidan. Att texten är lättläst, väl utformad och relevant är därför avgörande.
7 faktorer som spelar in i att göra en text bra för SEO-ranking:
- Relevans
- Se till att besvara de frågor som besökarna har skrivit in i googles sökfält.
- Struktur
- Ge dina läsare möjligheten att läsa hela eller delar av texten. Indexera texten med underrubriker och en innehållsförteckning så att man enkelt kan navigera i texten.
- Börja med en bra inledning och avsluta med en summerande slutsats.
- Lättläst
- Skriv kortare stycken i stället för långa avsnitt av brödtext. Det blir lättare för läsaren och uppskattas av sökmotorerna.
- Korrekt grammatiskt
- Texterna ska vara lättlästa och korrekt utformade.
- Undvik långa och komplicerade formuleringar
- Kortare meningar som är tydliga är bättre än långa och komplexa formuleringar.
- Visuell utformning
- Lägg till designfunktioner som citat, dropcap och kursiv text för att locka ögat och tydligt visa vad som är viktigt i texten.
- Håll koll på vem som är mottagaren
- Se till att texten verkligt är utformad efter din läsare
- Relevant terminologi.
- Intresseväckande för den målgruppen
- Se till att texten verkligt är utformad efter din läsare
Vi har alltså flertalet punkter att fokusera på när vi utformar texter som ska publiceras på företagets hemsida. Värdet för läsaren ska alltså stå i centrum, då relevans är avgörande för Googles ranking.
Därför är punktlistan bra att ha som utgångspunkt när vi utformar utkast till texter.
Att hålla texterna relevanta och intressanta, samt väl utformade är inte alltid enkelt. Vi ska också se till att ha ett starkt flöde av texter och skriva långt och förklarande. Det kräver mycket tid och energi för planering och utformning, något som alla företag inte besitter intern kompetens inom.
Är ni intresserade av att höra om hur Redkite kan hjälpa er med såväl planering som produktion av SEO-innehåll, får ni väldigt gärna höra av er så berättar vi mer!
Idégenerering för nya sökord
Med mindmaps och hjälp av diverse verktyg som finns tillgängliga online, kan man snabbt förbättra antalet sökord som man rankar för. Vissa sökord är svåra att ranka för, medan andra är långt enklare. Det varierar beroende på konkurrens och söktrafik per månad. Det finns dock sökord med bra söktrafik som inte är så svåra att ranka för. Dessa är ofta relaterade till populära ämnen, men klassas mer som kompletterande ord.
Vår målsättning är att ranka upp för samtliga sökord, men fokusera på de ord där vi snabbt kan hamna högt upp på Googles första sida. Vi har skrivit en längre text om hur man letar efter nya, relaterade och kompletterande sökord. Läs den gärna här.
Konkurrentanalys
Man kan hyfsat enkelt leta fram vilka ens starkaste konkurrenter är. Googla på de sökord du vill ranka för så har du svaret högst upp i sökresultatet. Målsättningen blir att slå sina konkurrenter, men slå dem på rätt sätt.
Redkite hjälper er analysera konkurrenternas styrka, och tar fram en plan för hur vi sakta men säkert rankar upp för de ord som är viktigast. Vi ser vilka områden konkurrenterna belyser, och bedömer styrkan i dessa för att se vart vi snabbast, enklast och effektivast kan utmana.
Vi har skrivit en längre text om Content Gap och Konkurrentanalys, läs den gärna här.
Länkbyggande strategier
Google lär sig vad våra hemsidor handlar om genom att följa de länkar som finns tillgängliga. Sökmotorn föredrar att skicka besökare till hemsidor som är självklara i sin struktur och lätta för användarna att navigera.
Vi vill bygga en överblick av hur hemsidans innehåll ska presenteras innan vi bygger strukturen. Därefter bygger vi några områden av cornerstone content, eller innehåll som ni helst vill lyfta fram och ranka högst för. Därefter fyller vi ut med informativ text som pekar mot det viktigaste innehållet.
På så sätt förstår google som sökmotor vad som väger tyngst på er sida, men det blir också enkelt och smidigt för era användare att hitta relevant information om era tjänster och produkter. Vi har skrivit en längre text om länkbyggande strategier, läs den gärna här.
Content writing – blogginlägg och löpande test
När det kommer till skrivande är det avgörande vem den tilltänkta läsaren är. Vi skriver alltid för våra läsare, med målsättningen att de ska få svar på sina frågor. Som content writer och SEO-specialister är vi slavar under Google som dominerande sökmotor, och vad google värderar är tydlighet, enkelhet, struktur och relevans.
Desto bättre lämpade våra texter är för de användare som hittar till vår hemsida, desto längre stannar de, desto mer klickar de runt, desto högre ranking ger google till relevanta sökord, desto fler hittar till hemsidan, och cirkeln är sluten.
Att ta fram en stark strategi för vilket innehåll som ska finnas på hemsidan, samt producera det, är en lång och krävande process. Redkite analyserar, idégenererar och producerar innehåll åt våra kunder. Hör av er till oss för mer information eller ett möte kring hur vi kan hjälpa er med SEO och innehåll till er sida.
Vi har skrivit en mer omfattande text kring löpande innehåll för hemsidor, läs den gärna här.
Tekniska faktorer som påverkar SEO-ranking
Vi letar hela tiden efter tekniska åkommor som gör siten långsammare. Användare vill ha snabba hemsidor med tydligt struktur. Hackar det och tar lång tid för en sida att laddas, lämnar väldigt många användare hemsidan innan den ens hunnit ladda klart.
Vi gör kontinuerliga avstämningar och förbättrar det som kan förbättras för att en site ska ladda snabbt. Storlek på bilder och hur mycket information som laddas på en och samma gång påverkar siters ranking hos sökmotorer.
Redkite har lång erfarenhet av att optimera hemsidor så att de rankar bra hos google, hör av dig till oss för ett möte kring hur vi kan hjälpa er!
Vad ingår i en SEO-Nulägesanalys?
- Sökord / content-gaps
- Sökord – ranking, konkurrens och möjligheter
- Sökord – hur förbättra
- Teknisk SEO – titel, metatag, struktur
- Länkstruktur internt
- Länkstruktur externt
- Teknisk sitestruktur – förbättringsalternativ
- Konkurrensanalys – vad rankar konkurrenterna för och hur gör de?
- Betald SEM & SMM?
- Gamla siterna
Kontakta oss för bättre SEO
Redkite AB
Om oss
Vi hjälper våra kunder att göra lönsammare affärer!
Vi utvecklar kraftfulla webbplatser och e-handel med WordPress och WooCommerce.