Förstudier och webbstrategi
Med WordPress och WooCommerce i fokus
Behov och mål
En förstudie är väl investerad tid då det ger informationsunderlag, krav och prioriteringar för hela webbprojektet.
Normalt ingår en kartläggning av nuläge, befintliga och potentiella målgrupper, deras vanor, behov och krav på aktuell webbplats.
Detta är särskilt viktigt i ehandels projekt.
Exakt utförande, innehåll och omfattning bestäms utifrån webbprojektets definierade syfte och mål och i samråd med dig som kund. Informationsinsamlingen kan ske via workshops, focusgrupper, kvalitativa intervjuer, online eller webbintervjuer mm. Resultat och genomförande dokumenteras skriftligt och muntligt.
Strategi
För att kunna följa upp resultatet i förstudien utformar vi en tydlig och mätbar webbstrategi
I webbstrategin beskriver vi med ett strategiskt – taktiskt – operativt fokus webbplatsen eller ehandels-platsen:
Det kan omfatta hela spannet från vision, mission och affärsidé till mätbara operativa mål för webbplatsen.
Till exempel att definiera aktiviteter och erbjudanden, att fastställa budget för olika delar, fokusområden, aktivitetsplaner mm. Att förstå vad som är det huvudsakliga syftet med webbplatsen. Är det en handelsplats, en informationsplats, Hur viktig är leadsgenereringen, varumärkesbyggande, rekryteringsdelen och så vidare.
När vi är klara vill vi att alla delar ska vara mätbara och ha måldefinitioner. Vad är till exempel en kundkontakt eller ett leads värt? Hur räknas detta värde fram och hur värderas det i kronor och ören?
Arkitektur och teknisk genomlysning
Utgångspunkten är er kravspecifikation och eventuella designidé. Med vår kunskap om möjligheterna i e-handelsplattformen WooCommerce samt Publiceringssystemen Wordpress och resultatet av behovsanalysen har vi stommen för vår tekniska skiss.
Vi redovisar vad som är möjligt med standardlösningar och vad som eventuellt behöver kompletteras med egen utveckling. Vi presenterar resultatet så att alla inblandade blir delaktiga och integrerar tekniken med designen.