Resonsiv design för er e-handel
Bästa laddningshastigheten och anpassat utseende efter enhet
Bara de senaste åren har kraven på e-handlare höjts avsevärt, framförallt vad gäller enkelhet och användarvänlighet. Kunder vänjer sig vid att det ska gå fort och vara klart och tydligt. Är design otydlig eller laddningstiden långsam, avviker de flesta.
Användarbeteendet ändrar sig också, där fler och fler spenderar mer tid på webben genom surfplattor och telefoner. De flesta köpen genomförs med mindre skärmar, och den som inte har en sida anpassad för såväl telefoner som surfplattor som mindre dataskärmar – halkar snabbt efter. WooCommerce är e-handelsplattformen för att bygga e-handel med responsiv design.
Enligt senare mätningar använder 63% av svenska e-handelskonsumenter i Sverige sina mobiltelefoner när de genomför köp. Det är alltså helt avgörande att er e-handel är väl anpassad för mobilen och justerar utseende beroende på skärmstorlek. Siffrorna är höga på fler ställen i världen, men just Sverige ligger i framkant vad gäller användning av mobil för handel online.
Här är Google som sökmotor snabb på att känna av hur användarna beter sig, och vilken enhet de söker via. Responsiv design innefattar inte bara att siten ska vara snygg oavsett skärmstorlek, det betyder också att sidan ska laddas snabbt såväl för mobil som på större skärm. En dålig vistelsetid eller hög bouncerate, som kommer från långsamma sidor, resulterar snabbt i att er ranking försämras. Då rankar ni snabbt sämre i sökmotorerna och resultaten dalar.
Genom att hålla sidan uppdaterad vad gäller senaste kraven på teknik och design, ser ni till att hela tiden konkurrera om antalet impressions och klick på google. Ni ser också till att de som klickar sig vidare till er sida slipper vänta, och enkelt kan navigera för att hitta rätt info och produkt.