Värdet av vänlig personal
Den största skillnaden mellan att besöka en fysisk butik och en e-handel är att där står någon bakom kassan i den fysiska butiken som hälsar på dig. Går du fram till en vara för att närmare inspektera den, är det inte ovanligt att butikspersonalen försynt hör sig för om du undrar över något, om du vill testa varan eller om du behöver hjälp att hitta tillbehör. Upplevelsen skräddarsys snabbt efter ditt agerande inne i butiken, görs det på ett trevligt sätt kan det uppskattas och höja köpupplevelsen avsevärt.
Personlig kontakt
Det vanligaste stället för konsumenter att lämna e-butiker är vid kassan, som anonym besökare kan man sporadiskt fylla sin varukorg med artiklar utan att för det minsta ha en tanke om att genomföra ett köp. Många klickar på ”lägg i varukorgen” medan de ”browsar” bland varorna. I den fysiska butiken fungerar inte tittandet på samma sätt, där känner du kanske på de varor du iakttar, du lägger dem dock aldrig i din varukorg. Hade det funnits någon som kunde vägleda dig genom ditt besök i en butik, hade känslan av god service och uppskattning mest troligt ökat. Den personliga kontakten du etablerar med butikspersonalen är en stor faktor till varför en transaktion blir av, och om där uppstår intresse för varor i butiken som du aldrig annars hade sett eller funderat kring.
Kundens beteende i butiken
Det är en fin balansgång att närma sig kunden utan att uppfattas som övervakande. Man vill inte någonstans att där ska finnas en känsla av att kunden upplever sig pressad till att genomföra ett köp, däremot bör man överväga varför så många lämnar just i skedet där de ska gå vidare och genomföra transaktionen. Vissa som fyller varukorgen har ingen tanke på att konsumera, vissa gör det i jämförande syfte och några leker med tanken av att de ska trycka på köp, men avstår i sista sekund.
Etablera kontakt
Genom att etablera en kontakt med kunden, kanske erbjuda tillhörande produkter till den som kunden lagt i varukorgen, eller öppna för mängdrabatt, blir köpupplevelsen plötsligt skräddarsydd. Idag erbjuder många webbplatser en chatfunktion som aktiveras direkt när du anländer till sidan. Genom att ställa frågan till kunden om de undrar över något, eller om de är ute efter något speciellt, ökar chanserna för att du som e-handlare får möjligheten att assistera och vägleda kunden till de varor de söker efter. På så sätt förbättras besöket, kunden bildar sig en bra uppfattning om dig som butik och chanserna för att köp genomförs ökar.
Skräddarsy i Magento
I Magento erbjuds möjligheten att skräddarsy den vy kunden ser baserat på hur de agerar som besökare, på så sätt förstärks kundupplevelsen och konverteringsfrekvensen ökar. Alternativet att erbjuda service och rådgivning genom personlig kontakt, t.ex. genom chattfunktion är väl utvecklad och fungerar mycket bra. Plattformen är världens mest använda för e-handel, hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig integrera Magento och öka din försäljning.
Om oss
Redkite AB har i 15 års tid agerat pålitlig affärspartner till företag som vill växa och samtidigt slipa sin digitala närvaro. Vi strävar efter långsiktiga relationer där vi tillsammans med våra kunder utvecklas, och med det uppskattar resan. Redkite AB levererar komplexa och avancerade system, vår målsättning är att ständigt skapa värde genom att erbjuda den lösning som våra kunder efterfrågar. Vi agerar även gärna både bollplank och rådgivare. Målsättningen är uteslutande att goda och långsiktiga relationer till de som väljer oss som partner, ska leda till ökad effektivisering och möjliggöra fortsatt tillväxt.