WooCommerce – Fokus Sociala Medier
Använd Instagram som en marknadsplats, sälj mer genom att länka WooCommerce till Instashop
Försäljning online förändras hela tiden, då krävs att e-handlarna finns där kunderna är. Från att ha använt sig av sociala kanaler främst i marknadsföringssyfte, med influencers på instagram och snapchat, har nu försäljningen börjat ske direkt i dessa plattformar. För att det ska fungera smidigt med er resterande e-handel, krävs att de olika systemen är länkade till varandra så att lagerhållning och orderbekräftelser sköts som det ska.
Att sälja era produkter på Instagram tillåter er att visa upp era produkter i flödet med rent säljsyfte, samtidigt som de behåller den inspirerande effekten som alltid varit grundtanken.
Det kan dock ta emot att lägga till pris eller övrig information till stylade bilder. Därför finns istället funktionen tillgänglig som en ikon i högra hörnet av bilden, på precis samma sätt som när du ser den vita ikonen för att fler bilder finns tillgängliga. På så sätt hålls flödet stilrent och möjligheten till att handla är inget som stör era följare.
Ni ser även till att göra produktinformationen synlig genom att lyfta fram med ett klick på bilden. Det gör kundupplevelsen smidigare. Därefter finns en så kallad “handla nu” eller “shop now” knapp, som tar kunden direkt till vald produkt i er e-handel.
Utöver det, hamnar tillagda produkter under Instagrams centrala kategori för search and explore, vilket gör det möjligt för fler än era följare att hitta er. Man kan också konstatera att Instagram tillsammans med e-handelsplattformar som WooCommerce tagit flera steg för att starta och förbättra processen av att integrera e-handel med sociala medier.
För att komma åt försäljning via Instagram genom WooCommerce behöver ni:
Först behöver ni skapa ett företagskonto med produktkatalog, denna länkas direkt till instagram. Innan det kan göras behöver ni omvandla Instagramkontot till företagskonto, för att aktivera funktionen för shopping.
Därefter börjar urvalsprocessen för vilka produkter som ska erbjudas i flödet. Instagram kräver att minst nio bilder skapas i produktflödet för att aktivera möjligheten för era följare att handla.
Användning av sociala medier förbättrar också sökmotoroptimeringen för er e-handel. Eftersom användning av försäljning via Instagram och Facebook genererar fler klick och länkar, stärks rankingen för e-handeln.
Läs mer om SEO och hur trafik och konvertering förbättras här.
Hör gärna av er till oss så hjälper vi er komma igång!