Dela
Motum-koncernen är Sveriges största oberoende hiss- och portleverantör. Med över 300 anställda från norr till söder som servar, moderniserar och installerar hissar och portar.
Bakgrund
För ett antal år sedan byggde Redkite en första hemsida åt Motum AB, samt flera sajter för de dotterbolag som då ingick i hisskoncernen. Sedan dess har antalet bolag i koncernen ökat. Man har önskat få en sammanhållen och enhetlig struktur av koncernens olika webbplatser. Dessutom har det funnits ett behov av att minska mängden administration av de olika siterna.
Mål för projektet
- En enklare administration
- Ett verktyg som medger flexibilitet och möjlighet för Motum att själva göra ändringar och lägg till innehåll på koncernens webbplatser.
- Enhetlig struktur avseende teknik och design
- Möjligheten att enkelt kunna duplicera innehåll på flera webbplatser i koncernen.
- Sammanhållen förvaltning och support
- Möjlighet att enkelt lägga till ytterligare webbplatser efterhand som koncernen växer.
Resultat
För att lösa ovanstående krav, har vi valt att utveckla Motum-koncernens webbplatser med WordPress multisite.
Arbetet har skett i nära samarbete med Motums marknads- och kommunikationschef.
Redkite och Motum har tillsammans arbetat fram förslag och skapade därefter en tydlig tids- och arbetsplan med löpande avstämningar.
Multisite med en struktur där mindre förändringar på de totalt fjorton webbplatserna kan styras centralt.
13 individuella sajter för de olika bolagen verksamma inom koncernen.
Uppdraget har genomförts enligt tidsplan.
Multisiten finns på en snabb webbserver som sköts av Redkite.