Att tänka på när hemsidan ska göras om

Varför designar man om sin hemsida? Oftast är det för att man vill göra den fräschare eller för att sidan skall bli mer upp to date med vad företaget verkligen levererar. Ibland tycker man att man har för mycket information på hemsidan och försöker göra en bantad upplaga.

Trots att det är 2009, är det fortfarande ovanligt att företag som förändrar sin hemsida ocksåa funderar på användarvänlighet och SEO – Sökmotoroptimering i samband med omgörningen.

Användarvänlighet och sökmotoroptimering går hand i hand. Sökmotorer vill ju ranka Webbplatser som innehåaller kvalitet och dessutom ger en positiv erfarenhet för användaren. Hur det ska definieras, är förstås tämligen subjektivt. Låt oss därför istället titta på några vanliga misstag som ofta görs när man vill designa om sin hemsida:

UNDERSÖK FÖRST NYCKELORDEN!

Om du verkligen vill bygga en sida som sticker ut när det gäller SEO, så måste man alltid börja med en nyckelordsundersökning och en konkurrensanalys. För detta ändamål finns det många verktyg. T.ex. och förstås Google AdWords, Worldtracker och Keyworld Discovery.

Ett annat utmärkt ställe för att göra denna genomgång är naturligtvis att gå igenom dina sökordskampanjer – om du nu gör sadana! Där kan du samla massor med data om CTR (Click through rate eller genomklickningsgrad), spenderad tid pa sidan, vilka sidor som besökts och framför allt det den viktiga konverteringsgraden. Det vill säga hur många av besökarna som gått vidare och gjort affär eller uppfyllt något annat motsvarande kriterium som du definierat.

Nästa åtgärd för att lyckas är Konkurensanalysen

Nu har du bestämt dig för vilka nyckelord du vill konkurrera med – Ta nu reda pa dina chanser att sticka ut med dem eller om det ens är värt att försöka.

Ett utmärkt sätt att tar reda på dina chanser att lyckas, är att göra en sökning på nagon av dina önskade sökord pa Google och sedan välja ut de som kommer pa förstasidan och därefter kolla dem pa t.ex. Yahoos site:exempel.com-sida. Där kan du se hur många sidor som använder samma sökord och hur många indexerade sidor de har. Dessutom kan du kolla av hur konkurrenten byggt upp sin webb och deras information-arkitektur och hur de har strukturerat innehållet.

INFORMATIONSARKITEKTUREN

Ditt mål ska förstås främst vara att ha en snygg och attraktiv hemsida, är sökordsanpassad och ger besökaren en kvalitativ användarerfarenhet. Det här steget är väldigt viktigt, eftersom det inte ger någonting att bara kasta ihop ett antal sidor utan att tänka pa hur läsaren kommer att uppfattad det hela.

Med det sagt, sa finns det metoder att generera kvalitet och användbart innehåll som också är bra för SEO och tillför användarnytta.

ANALYSERA ANALYTICS

Uttrycket att ”du vet inte vad det blev förrän du är klar” stämmer ofta väldigt bra på omgjorda hemsidor. Ofta är det så brattom att införa den nya sidans look och att förmedla en känslan att man glömmer att analysera Analytics för att se vart trafiken till din sida har gått.

Kanske är det idé att köra en rankningsrapport! Kan det vara så att du har fatt trafik och blivit rankad pa sidor som nu kommer att försvinna? Se därför alltid till att sidor som försvinner, ända fortfarande pekar in på nytt innehall en sa kallad 301-dirigering och på sa sätt inte går miste om rankning. För det värsta som kan hända är att hamna pa en ”404-error-sida”!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + 8 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.